- Komerční sdělení -finance
DomůAuto MotoMercedes-AMG One: F1 na běžné cesty je tady. Vývoj byl prý peklem!

Mercedes-AMG One: F1 na běžné cesty je tady. Vývoj byl prý peklem!

Mercedes-AMG představil Project One již v roce 2017. Cílem nebylo nic menšího, než transformovat monopost F1 do podoby hypersportu. Hned po premiéře měl Stuttgart na stole 1 000 objednávek, ačkoli plánováno bylo jen 275 exemplářů. První kusy se měly dostat k dychtivým zákazníkům v roce 2019. To se ale nestalo. Projekt F1 pro běžné cesty se ukázal mnohem složitější, než pánové z AMG a britského Brixworthu, kde sídlí tým AMG High Performance Powertrains, očekávali. Sám šéf Mercedesu-Benzu Ola Källenius se nedávno vyjádřil, že vedení muselo být „pod párou“, když Project One schválilo. Dnes hodnotí automobilka své dílo jako prokletí i požehnání zároveň. Trnitá cesta byla završena úspěchem. S téměř tříletým skluzem představuje Mercedes-AMG sériový AMG One.

Technika z F1
Začněme pohonem, který pochází přímo z monopostu Mercedes-AMG Petronas a byl největším oříškem. Ve středu uložený vidlicový šestiválec má objem pouhých 1,6 litru, zato spolupracuje se čtyřmi elektromotory. Ten první najdeme na hřídeli turbodmychadla. Má až 90 kW, což znamená, že ve zlomku vteřiny dokáže roztočit turbínu až na 100 000 otáček za minutu. Ještě dříve než dorazí výfukové plyny. Reakce na plyn by tak měla být okamžitá. Kromě toho, že elektromotor pohání turbodmychadlo, dokáže přebytečnou energii výfukových plynů využít ik výrobě elektrické energie. Druhý elektromotor o výkonu 120 kW je připojen přes ozubení ke klikové hřídeli spalovací jednotky a umožňuje hybridní pohon.

AMG Project One byl přešlapem. „Museli jsme být opilí, když jsme to schválili,“ tvrdí šéf Mercedesu
Dva další elektromotory, opět o výkonu 120 kW, pohánějí přední kola a umožňují dokonalou regulaci hnacího momentu individuálně pro každé z kol. Redukční převod snižuje otáčky, protože motory dokážou „točit“ až 50 000 za minutu. Zároveň elektromotory rekuperují 80% brzdné energie, která se opět ukládá v chlazené li-ion baterii o kapacitě 8,4 kWh a která pochází přímo z monopostu F1. Samotný šestiválec o výkonu 422 kW je vybaven přímým i nepřímým vstřikováním. To proto, aby dokázal poskytnout vysoký výkon a zároveň plnit emisní normy. I tato oblast dala inženýrům pořádně zabrat. O čistotu výfukových plynů se totiž starají čtyři předehřívané metalické katalyzátory, dva keramické katalyzátory ak tomu dva filtry pevných částic!

Aby měl motor potřebnou životnost, jeho maximální otáčky byly omezeny na 11 000 za minutu, což je méně než v monopostu F1, ale stále udivující číslo, zejména na přeplňovaný agregát. Klasické ventilové pružiny nahradily pneumatické. Mercedes-AMG má systémový výkon šílených 1062 koní, tedy 782 kW. Zajímavá je i sedmistupňová robotizovaná převodovka, která je kompaktnější a lehčí než dvouspojková a dokáže přenášet ohromný točivý moment. Hydraulika ovládá čtyřkotoučovou spojku vyrobenou z uhlíkových vláken. Uzávěrka diferenciálu je integrována přímo do převodovky. Výsledkem je brutální akcelerace z 0 na 100 km/h za 2,9 vteřiny. Ještě ohromující je však zrychlení na dvojnásobek za sedm vteřin a na trojnásobek za 15,6 sekundy!

zeny

Mohlo by Vás zajímat

PR článek